Wednesday, June 17, 2009 | By: FarisPharmacistMuslim

Biar Mati Anak, Jangan Mati adat

Hari ini bermule dengan ceria selepas solat subuh di Masjid Setol Prai, balik ke rumah bkak2 tv ader CSI..so menonton tv lah aku diawal pagi sambil MenguroT2 blakang & berbual ngan ABAH yang kepenatan kerna smp rumah lewat jam 12 malam dari KL(sian abah cari rezki untuk kami hidup senang). then Abah n Ma pergi kije, n mcm beserla sebagai anak mestilah Bersalam Cium tgn Ayahanda dan Bonda.

kemudian Aku n Aan( adik aku yg no 4) makan nasik lemak ngan Burong puyoh Goreng yg Bonda siapkan ketika kami pergi solat suboh. makan2 then pkol 8 lbey2 ckit bertolakla ke tempat kije n smp lbey kurang pkol 8.30. sesampainyer di tempat kije, bkak internet, hajat nak cari ciri2 Anak Soleh, tp terjumpe perkataan
"BIAR MATI ANAK, JANGAN MATI ADAT".
Sanggupke tgk Anak kite mati mcmni, demi adat yg kompem2la xmasuk syurge???

dalam peribahasa diatas menyatakan bahawa, betapa adat itu perlu dipertahankan sehingga sanggup mengorbankan, sungguh aku terkilan memikirkan betape org2 dulu begitu mempertahankan adat yg diperturunkan kepada mereka secara turon temuron dari nenek moyang mereka.


Sedar x sedar adat e2 sebnanyer merupakan Tata perlakuan dalam adat resam masyarakat Melayu banyak dipengaruhi oleh adat yang diwarisi dari budaya Hindu yang disesuaikan mengikut unsur-unsur Islam. tetapi xsumenyer mengikot islam malah ade yg maih bercanggah dengan Islam. sebagai contoh BerSanding.(maaf contoh ini saja yg terpikir diotak kala ini)

Sabda Rasulullah
"sesungguhnya setiap amalan e2 adalah dengan Niat"


Firmankan oleh Allah swt :
Berjuanglah kamu samaada ringan atau berat dan berkorbanlah dengan harta dan jiwa kamu di jalan Allah yang sedemikian itu adalah terlebih baik (kemenangan ) bagi kamu jika sekiranya kamu mengerti .
-Surah At Taubah:41

(Sesungguhnya) orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjuang pada jalan Allah dengan mengrbankan harta benda dan jiwa mereka adalah lebih besar dan tinggi darjatnya di sisi Allah (daripada orang-orang yang hanya memberi minum orang-orang Haji dan orang yang memakmurkan masjid sahaja); dan mereka itulah orang-orang yang berjaya. (menang)-

Surah At Taubah:20

apa gunenya berjuang atas dasar adat???adekah Allah pernah menjanjikan kemenangan bagi perjuangan ini??x..sesekali tidak, dalil mane ntah aku xpnah nak jmp.

Smp sanggup mengorbankan anak, yg ni lagila aku nak Bangkang, kepale otak die, da la anak e2 rezki dari Allah, nak dapat Susah, da 2..kl da korbankan anak, sape pulak nak doakan kite "Tika Nyawa telah Berpisah ngan Jasad"
cucu2 Pok Him yang balik Beraye

teringat Sabda Rasulullah
"apabila Mati anak Adam terputuslah baginya segala amalan kecuali 3, Sedekah Jariyah, Ilmu yg disebarkan, Doa anak yg Soleh"

so teramat2lah xsetuju ngan mender nie....cube rakan2 bayangkan kite sorg2 dalam kubor, xder org nak tolong, xder org nak teman, make datgla doa dari anak2 yg mendoakan kebahagiaan kite, alangkah menyenangkan ati.


mungkin ade yg mengatekan aku seorg yg x beradap mahupon x beradat, tp e2lah pegangan hidup aku. Bagaimana dengan ANDA???


Biarlah berjuang Atas Dasar Islam, Mati Atas Dasar Islam. tidak akan mensyirikkan Allah dengan sesuatu Apepon.

*Syirik adalah perbuatan menyekutukan Allah dalam apa juga bentuk sama ada perkataan, pegangan, perbuatan dan iktiqad iaitu dengan menjadikan suatu yang lain iaitu makhluk bernyawa atau tidak sekutu bagi Allah


6 comments:

farhana rahim aka paan said...

emm, mgkn kt mengambil senang dgn kata mudah.. 'ala, seumur hidup bersanding ni sekali je.' hehe ;) <-- so, autometik lupe sume yg mn btol yg mn slh :(

aku manusia yg mudah terleka dgn keseronokan dan dunia. haih.!~

FarisPharmacistMuslim said...

hidup mmg skali sbb seumor idop skali la xmau bersanding...sebab kite ade peluang tolak bersanding skali je dlm idop kite..

hehehe

HuSna aNaK EnCiK aZaHaR said...

klu xbersanding..tp ade pelamin utk tangkap gambar blh x??hohoho

FarisPharmacistMuslim said...

hahaha..entahla..tanyerla ulama'...mule2 kite kene phm la maksud bersanding dlu...

pade aku..amik pic 2 xsalah...tp bkanla untuk tontonan umum...

Balqis said...

Salam,

Amatlah setuju dengan Encik Faris. Tapi adat dah mmg melekat kuat sgt dalam kehidupan orang Melayu nih, ada yang baik, oklah... boleh ikut. Yang agak kurang baik tu, susah juga nak buang, nanti memanglah masyarakat pandang serong. Itulah perlunya kefahaman dalam Islam yang sungguh-sungguh. Alhamdulillah, zaman skrg ni ramai yang dah faham and dah kurang sikit ikut adat-adat pelik ni... tapi tulah betapa kuatnya adat tu sampai terciptanya peribahasa tukan? Kitalah yang kena betulkan persepsi ni semula... Mudah-mudahan masyarakt dpt faham, InsyaAllah... (neway lagu dlm blog ni, mmg mengingatkan zaman sekolah dulu, huhu)

FarisPharmacistMuslim said...

2la...mmg nostalgia pon...

Post a Comment