Monday, June 1, 2009 | By: FarisPharmacistMuslim

ruMaH SewA vs RumAh SendiRi

kala diri berjalan2 tanpa tujuan dek kerna kesorangan aku terpandang kearah deretan rumah2 yang besa dan cantik, tetibe plak rasenyer ingin berkongsi dengan sahabat2:

1 ketika 1 Gelombang bunyi yang memasuki telinge, yg kemudiannya akan melalui Canal telinga dan kemudiiannya sampai kepada gegendang teinga, dari gegendang tlinga e2lah berlaku amplifikasi tekanan udara yang diterima dari gegendang telinga oleh Ossicle yang merupakan tulang paling kecil dalam badan kite yang kemudiannya akan dihantar ke Cochlea yang berfungsi utk menukarkan tekanan fizikal hasil gelombang bunyi yang sampai ke gegendang telinga kepada electrical information hasil daripada pergerakan sel rerambut dalam organ Corti untuk dihantar ke otak. Da sampai Otak..kenela pikirkan???

Rumah Sendiri


Rumah Sewa



DUNIA SKRG:
kalau melihat kepada dunia skrg, seperti telah berlaku 1 fenomena yang tidak lagi pelik, yang mana manusia bersemangat mengejar dan memburu kejayaan dan kekayaandan tanpa disedari kita telahpun terlebih menghias Rumah Sewa berbanding Rumah Sendiri. Rumah sewa kita dihiasi dengan taman yang cantik dan megah, berlantaikan marmar dan mozaic yg indah mata memandamg. manakala Rumah Sendiri yang akan didiami selepas tamat tempoh menyewa dibuat ala kadar, tegaknya hanya berpaku tanpa bersimen, bumbungnya beratapkan asbestos tanpa dihiasi oleh bebunga taman yg harum selain pokok yang tumboh meliar. Dunia ibarat rumah sewa yang mana kita akan tinggal bersamanya dan berusaha dengannya selagi Malaikat izrael belum menjemput. Manakala rumah kita yang hakiki adalah akhirat yang mana kita akan hidup disana selama2nya. kita lihat kebanyakkan kita tersalah membuat pilihan yang mana ia banyak menghabiskan masa utk menghiasi dunia tp terlupa utk menghiasi rumah yang akan kita diami iaitu akhirat. mengejar dunia biarlah berpada, jika xckop kita +kan, jika mencukupi bersederhana, jika melebihi berkongsilah.

Firman Allah : "Hai orang-orang yang beriman, janganlah engkau dilalaikan oleh harta dan anak-anakmu untuk berdzikir kepada Allah" (QS. Al Munafiqun: 9)
"Kehidupan dunia ini hanyalah senda gurau dan permainan , disebabkan itulah jangan sampai kamu tertipu oleh kehidupan dunia"
(QS. Al Ankabut: 64. QS. Luqman: 33)

Rasulullah bersabda
"Dunia ini terlaknat dan isinya penterlaknat pula, kecuali yang berdzikir kepada Allah serta mengikuti dzikir tadi, juga orang yang berilmu agama serta orang yang menuntut ilmu agama tadi terbebas dari laknat"
(HR Turmidzi)


Firman Allah lagi
"Pada suatu hari dimana harta dan anak-anak tidak berguna lagi kecuali bagi orang-orang yang menghadap kepada Allah dengan hati yang bersih dan didekatkan surga bagi mereka yang bertaqwa"
(QS. Asy Syu'ara: 88-90)
"Hendaklah kamu menambah bekalan. Maka sesungguhnya, sebaik-baik bekalan itu adalah sifat taqwa." (Al Baqarah:197)

dari ayat diatas, ia menjelaskan betapa dunia hanyalah tempat yang sementara bagi menyiapkan Bekal untuk menghadap Allah. harta yang dimiliki didunia xlagi berguna ketika menghadap Allah di akhirat nanti melainkan Harta yang telahpun dilaburkan pada jalan Allah semasa hayat didunia. Dan di saat ini bekalan yang paling baik adalah Taqwa (Membuat apa yg Allah suroh,Meninggalkan Apa yg Allah larang)

so Marilah kita bersama2 berusahe Mencantikkan Rumah Sendiri, supaya kite tergolong dalam mempunyai bekalan yang baik di Akhirat Sana.


kepada Pemabaca adalah diharapkan turot mendoakan saudara2 yang lain terutamanya Penulis ini yang terlampau banyak Dosanye, semoge bersama2 mendapat Hidayah & Taufiq semoge dapat selamat di Akhirat sana.

2 comments:

farhana rahim aka paan said...

aku tak pernah dok umah sewa...
cuma, umah sewa ke umah sendiri ke, plg utama adalah selesa..
amalan sederhana kan amalan mulia ;)

incik faris buatla shoutout. boleh kami memekak kat blog ni.. hehe

nice layout! ;D

FarisPharmacistMuslim said...

hahaha bukan hajat dihati xder...tp...xreti nakwat...so camner nakwat kan??

Post a Comment