Thursday, July 16, 2009 | By: FarisPharmacistMuslim

Obesity

macam da menjadi hukum alam zaman skrg yg biasanye per+han umor disusuli dengan per+han berat badan..n of coz mender ni turot melande aku(hukhukhuk)

tujuan penulisan kali ini adelah disebabkan bile jmp org...org mst tanyer aku..nak ubat untuk kurus...mentang2la aku aik pharm...tp 2la..bkan niat dihati xmau bgtau..bkan jgak xtau lgsg...tp xtau sgtla..tau ckit je ubat mcm sibutramine & orlistat(sebnanyer 2 ni je pon aku igt)...tp nak bg ubat ni pon ader syaratnye n kebiasaannya ubat untuk anti obes diberikan untuk meningkatkan kesan anti obes akibat dari perubatan tanpa menggunakan Drug.

tp apepon dlm rawatan obesity komponen yg paling penting adelah non-pharmacological treatment (rawatan yanpe ubat)
  1. Dietary Therapy- biaselah name pon diet so kene la jage makan, tetapi bab ini banyak disalah ertikan, diet dimadsudkan dengan mengambil makanan yg berpatutan pada jumlah yg berpatutan, ni x, dok sebok xmau mkn then mulelah masalah pitam, pening, xder tenage untuk berkerje, gastrik dan sebagainye. perbanyakkan memakan makanan yg berserat. serat tidak larut mencairkan karsinogen yang mungkin ada di dalam najis, dan mengurangkan pendedahan dinding usus kepada bahan-bahan ini. Disamping itu, serat tidak larut mengubah pH usus besar, mengganggu kegiatan mikrobial yang menghasilkan karsinogen. Kesan gabungannya dapat mengurangkan risiko barah kolon. Serat ini dikatakan memberi kesan paling besar kepada kesihatan kolon atau usus besar, kerana ia tidak diserap dan bergerak dengan cepat di dalam usus ketika penghadaman. Serat tidak larut memperbanyak bahan buangan, lalu mempercepat pergerakan mengeluarkan bahan buangan daripada badan. Ini mengurangkan tekanan pada dinding kolon dan membantu mencegah sembelit
  2. Physical Activity- merupakan element yg penting dlm trherapy tanpa drug. ia mampu mengubah komposisi tuboh, risiko penyakit dan memperbaiki kualiti hidup. there is no easy way to become slim..so work3..
  3. Behaviour Therapy- lbey kepada rawtan sokongon seperti mengubah corak pemakanan. teringat kate ustaz ari 2..ustaz ckp Rasulullah mkn..kunyah 40 kali b4 telan..tp kiteni..kunyah xkire dah...makanan 2 masok sendiri...yg sinonim disini adelah makan dengan perlahan. makanan yg dihadam akan meningkan kandungan glukosa dalam darah yg mana peningkatan ini akan menghalang akan menghalang sejenis hormon ghrelin untuk bertindak pade Hypothalamus yg kemudiannya menghalang pembebasan Neuropeptide Y yg mengaruhkan perasaan Lapar.( so kl makan slow, kuantiti yg sedikit boleh mengenyagkan)
so kepade kawan2 yg bertanye...cubelah langkah ini dulu...kl da xle sgt...br la berjumpe dengan Dokter anda...
makanlah makanan yg seimbang ye kawan2

0 comments:

Post a Comment